"The Dutch 'Paul and Paul Related Topic' Thread
-
Mieke:
Roos:
Mieke:
Nou breekt me de klomp! Op het forum van Déjà Vu schrijft iemand dat hij blij is dat Flaming Pie al na één week het veld moet ruimen. Er is een groep luisteraars van dat programma die alle Beatlesmuziek en solo muziek van ex-Beatles helemaal beu zijn en die stemmen deze albums dus weg.
Dan moeten we dit programma maar boycotten en niet meer mee doen. Waaronder stond het eigenlijk op het forum? We zullen Mart (S) hier zijn mening eens over vragen. Hij had in the thread "Shorttracks" het volgend commentaar na de inzending van "I will" van de Beatles: Yes, veel mooier worden ze niet meer gemaakt. Uitstekende keuze. Mart
Het staat op het forum, nu op dit moment op pagina 7. Hier is de tekst: gerrit zaterdag 23 februari 2008 11:50 Dag Ruud, Bedankt voor de uitleg en het allerbeste gewenst. Ik lees daarbij ook in jouw bericht dat jij ons, luisteraars, betrokkenen, forummers, gastenboekers aanspoort om naar het programma te blijven luisteren, ook als jij het niet meer presenteert. Voor diegene die jou zo waarderen is het dus lastig: Gaan we in jouw advies mee, of blijven we verzet bieden door niet te luisteren en dan ook jouw advies bewust(of onbewust)negeren. Een mooi dilemma. Ik probeer verder te gaan en wil kijken of ik nog een discusie onder de gastenboekers en de forummers kan ontlokken, waardoor zal blijken of het OOK (en sorry Ruud)wat mij betreft vooral om de MUZIEK gaat die er gedraaid wordt: Natuurlijk is het logisch dat Paul Mc Cartney er na 1 week weer uitvliegt. Zoals al eerder in de discussie bleek zijn er een aantal hardliners, waaronder veel gewaardeerde mede-forummers, die elke toon muziek die door Beatles in groepsverband of individueel op de plaat is gezet met gejubel begroeten en zich niet in kunnen denken dat er ook veel luisteraars en lezers op het gastenboek zijn die nu graag het komende jaar eens totaal geen Beatles-achtige eregalerij plaat willen zien. Deze melden zich niet (of weinig) meer op het forum omdat ze dan weer voor niet-muziekkenner worden uitgemaakt. En dat is voor de ware muziekliefhebber natuurlijk weer een zeer ernstige belediging. Zij uiten zich niet meer (of minder) op het forum, dan wel in het gastenboek, waardoor de stemming nog meer Beatles-achtig wordt. Hun enige, niet juiste, maar wel te begrijpoen reactie is dan ook bij het verschijnen van weer een Beatle-achtig album: eruit (en helaas verliezen ze dan de kwaliteit van het album uit het oor). Ik kan het weten, want ik ben een van hen.... Met muzikale, vriendelijke groet. Gerrit
Mieke, als ik lees dat die Gerrit zich met zijn keuze CD's uitsluitend kan profileren door The Beatles CD's te boycotten, de velen luisteraars en lezers niet meer (of minder) op het forum, dan wel in het gastenboek, verschijnen, voel ik dit als een zwakte, en word ik opnieuw bevestigd dat onze Beatles, samen of individueel, zo ontzettende mooie muziek hebben gemaakt (en nog) waaronder enorm veel klassiekers. Verder spreekt deze Gerrit zijn behoefte uit om een: 1.Dilemma: "Ruud zijn advies bewust negeren" of "Meegaan in zijn advies" aan te gaan. 2. Een discussie te willen ontlokken onder de gastenboek en forum - bezoekers. Terwijl hij deze behoefte als prettig ervaart, heb ik het gevoel dat het beter is om dit geheel te negeren en er niet op in te gaan.
-
Wij kijken graag naar het televisieprogramma 'De Wereld Draait Door'. Vorige week was het erg leuk dat ik mijn neef Constant, daar aan tafel zag zitten met een verhaal over Neil Young, waarvan hij niet alleen grote fan is, maar ook bevriend mee is. Hoe hij bij Neil in de kleedkamer kwam en hoe verrast hij was dat Neil speciaal een song voor hem ging zingen. Het zit dus in de familie, om zo 'close' te zijn met je idiool. Hier kun je het leuke interview nog eens bekijken. http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/id/VARA/serie/VARA_101163355/VARA_101163606/bb.20080219.asf?start=0:0:867.3&end=0:0:1411.7
-
Roos:
Wij kijken graag naar het televisieprogramma 'De Wereld Draait Door'. Vorige week was het erg leuk dat ik mijn neef Constant, daar aan tafel zag zitten met een verhaal over Neil Young, waarvan hij niet alleen grote fan is, maar ook bevriend mee is. Hoe hij bij Neil in de kleedkamer kwam en hoe verrast hij was dat Neil speciaal een song voor hem ging zingen. Het zit dus in de familie, om zo 'close' te zijn met je idiool. Hier kun je het leuke interview nog eens bekijken. http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/id/VARA/serie/VARA_101163355/VARA_101163606/bb.20080219.asf?start=0:0:867.3&end=0:0:1411.7
Ik ben niet altijd in de gelegenheid om De Wereld Draait Door te zien, maar toen ik muziek van Neil Young hoorde ben ik toch naar de tv gaan kijken. Ik heb er dus een stukje van meegekregen. Het was dus jouw neef die daar aan tafel zat! Roos het zit in de familie!! Ik heb het fragment bekeken en Constant spreekt net zo enthousiast als jij altijd over Paul spreekt. Maarten is al tientallen jaren op OOR geabonneerd, we hebben hele jaargangen ingebonden in de kast staan. De naam Constant Meijers is dus erg bekend voor ons Ik heb een paar weken geleden het abonnement opgezegd; het blad is vorig jaar totaal veranderd en past niet meer bij Maarten zijn muziekstijl. De muziek van Neil Young vind ik ook erg goed. Daarbij is hij ook nog maatschappij kritisch bezig. Daar kan ik me ook helemaal in vinden.
-
Roos:
Mieke:
Roos:
Mieke:
Nou breekt me de klomp! In het gastenboek van Déjà Vu schrijft iemand dat hij blij is dat Flaming Pie al na één week het veld moet ruimen. Er is een groep luisteraars van dat programma die alle Beatlesmuziek en solo muziek van ex-Beatles helemaal beu zijn en die stemmen deze albums dus weg.
Dan moeten we dit programma maar boycotten en niet meer mee doen. Waaronder stond het eigenlijk op het forum? We zullen Mart (S) hier zijn mening eens over vragen. Hij had in the thread "Shorttracks" het volgend commentaar na de inzending van "I will" van de Beatles: Yes, veel mooier worden ze niet meer gemaakt. Uitstekende keuze. Mart
Het staat op het forum, nu op dit moment op pagina 7. Hier is de tekst: gerrit zaterdag 23 februari 2008 11:50 Dag Ruud, Bedankt voor de uitleg en het allerbeste gewenst. Ik lees daarbij ook in jouw bericht dat jij ons, luisteraars, betrokkenen, forummers, gastenboekers aanspoort om naar het programma te blijven luisteren, ook als jij het niet meer presenteert. Voor diegene die jou zo waarderen is het dus lastig: Gaan we in jouw advies mee, of blijven we verzet bieden door niet te luisteren en dan ook jouw advies bewust(of onbewust)negeren. Een mooi dilemma. Ik probeer verder te gaan en wil kijken of ik nog een discusie onder de gastenboekers en de forummers kan ontlokken, waardoor zal blijken of het OOK (en sorry Ruud)wat mij betreft vooral om de MUZIEK gaat die er gedraaid wordt: Natuurlijk is het logisch dat Paul Mc Cartney er na 1 week weer uitvliegt. Zoals al eerder in de discussie bleek zijn er een aantal hardliners, waaronder veel gewaardeerde mede-forummers, die elke toon muziek die door Beatles in groepsverband of individueel op de plaat is gezet met gejubel begroeten en zich niet in kunnen denken dat er ook veel luisteraars en lezers op het gastenboek zijn die nu graag het komende jaar eens totaal geen Beatles-achtige eregalerij plaat willen zien. Deze melden zich niet (of weinig) meer op het forum omdat ze dan weer voor niet-muziekkenner worden uitgemaakt. En dat is voor de ware muziekliefhebber natuurlijk weer een zeer ernstige belediging. Zij uiten zich niet meer (of minder) op het forum, dan wel in het gastenboek, waardoor de stemming nog meer Beatles-achtig wordt. Hun enige, niet juiste, maar wel te begrijpoen reactie is dan ook bij het verschijnen van weer een Beatle-achtig album: eruit (en helaas verliezen ze dan de kwaliteit van het album uit het oor). Ik kan het weten, want ik ben een van hen.... Met muzikale, vriendelijke groet. Gerrit
Mieke, als ik lees dat die Gerrit zich met zijn keuze CD's uitsluitend kan profileren door The Beatles CD's te boycotten, de velen luisteraars en lezers niet meer (of minder) op het forum, dan wel in het gastenboek, verschijnen, voel ik dit als een zwakte, en word ik opnieuw bevestigd dat onze Beatles, samen of individueel, zo ontzettende mooie muziek hebben gemaakt (en nog) waaronder enorm veel klassiekers. Verder spreekt deze Gerrit zijn behoefte uit om een: 1.Dilemma: "Ruud zijn advies bewust negeren" of "Meegaan in zijn advies" aan te gaan. 2. Een discussie te willen ontlokken onder de gastenboek en forum - bezoekers. Terwijl hij deze behoefte als prettig ervaart, heb ik het gevoel dat het beter is om dit geheel te negeren en er niet op in te gaan.
De discussie die hij wil uitlokken gaat over het feit dat Ruud Hermans, de vaste presentator van Déjà Vu en de man die het programma in één jaar tijd ongekend populair heeft gemaakt, door de leiding van de KRO zonder pardon van het programma gehaald is. De vaste luisteraars zijn hier erg verbolgen over. Gerrit beweert in zijn post dat het hem om de muziek gaat en het hem niet veel uitmaakt wie het presenteert. Ik persoonlijk vind Ruud een prima presentator, hij weet mensen te activeren om actief aan het programma deel te nemen. Op de zaterdagavonden werd er geen wat gepost op het forum van Déjà Vu, leuke discussies over de verschillende muzieksoorten die gedraaid werden, of verzoekjes aan Ruud om een speciaal nummer te draaien. Dit heeft helemaal niets te maken met de opmerking van Gerrit dat het terecht is dat Flaming Pie al na één week de lijst uitgestemd werd. Ik heb hem gevraagd waarom hij die sneer heeft gegeven, maar kreeg er geen reactie op.
-
Mieke:
Roos:
Mieke, als ik lees dat die Gerrit zich met zijn keuze CD's uitsluitend kan profileren door The Beatles CD's te boycotten, de velen luisteraars en lezers niet meer (of minder) op het forum, dan wel in het gastenboek, verschijnen, voel ik dit als een zwakte, en word ik opnieuw bevestigd dat onze Beatles, samen of individueel, zo ontzettende mooie muziek hebben gemaakt (en nog) waaronder enorm veel klassiekers. Verder spreekt deze Gerrit zijn behoefte uit om een: 1.Dilemma: "Ruud zijn advies bewust negeren" of "Meegaan in zijn advies" aan te gaan. 2. Een discussie te willen ontlokken onder de gastenboek en forum - bezoekers. Terwijl hij deze behoefte als prettig ervaart, heb ik het gevoel dat het beter is om dit geheel te negeren en er niet op in te gaan.
De discussie die hij wil uitlokken gaat over het feit dat Ruud Hermans, de vaste presentator van Déjà Vu en de man die het programma in één jaar tijd ongekend populair heeft gemaakt, door de leiding van de KRO zonder pardon van het programma gehaald is. De vaste luisteraars zijn hier erg verbolgen over. Gerrit beweert in zijn post dat het hem om de muziek gaat en het hem niet veel uitmaakt wie het presenteert. Ik persoonlijk vind Ruud een prima presentator, hij weet mensen te activeren om actief aan het programma deel te nemen. Op de zaterdagavonden werd er heel wat gepost op het forum van Déjà Vu, leuke discussies over de verschillende muzieksoorten die gedraaid werden, of verzoekjes aan Ruud om een speciaal nummer te draaien. Dit heeft helemaal niets te maken met de opmerking van Gerrit dat het terecht is dat Flaming Pie al na één week de lijst uitgestemd werd. Ik heb hem gevraagd waarom hij die sneer heeft gegeven, maar kreeg er geen reactie op.
Ruud Hermans is zeker een goede presentator. En niet alleen van dit programma. Altijd jammer als je aan een goede presentator gewend bent en je afscheid moet nemen. Maar vergis je je niet? Ik dacht dat die G daar enkel een dilemma over wilde houden? Volgens mij staat er nl. achter dilemma een punt en begint hij op een nieuwe regel met: Ik probeer verder te gaan en wil kijken of ik nog een discussie..................................kan uitlokken, waardoor....................etc. etc..................de MUZIEK gaat die er gedraaid wordt: En na de dubbele punt volgt het verhaal van Paul. Kijk zoals hier: Dag Ruud, Bedankt voor de uitleg en het allerbeste gewenst. Ik lees ........................................................... en dan ook jouw advies bewust(of onbewust)negeren. Een mooi dilemma. Ik probeer verder te gaan en wil kijken of ik nog een discusie onder de gastenboekers en de forummers kan ontlokken, waardoor zal blijken of het OOK (en sorry Ruud)wat mij betreft vooral om de MUZIEK gaat die er gedraaid wordt: Natuurlijk is het logisch dat Paul Mc Cartney er na 1 week weer .......................................................................................... Ik kan het weten, want ik ben een van hen.... Met muzikale, vriendelijke groet. Gerrit Zoals ik al schreef, voel ik het gewoon zo zwak van die jongen en zou er niet eens mee in discussie willen gaan. Velen weten wel beter.
-
Mieke:
Roos:
Wij kijken graag naar het televisieprogramma 'De Wereld Draait Door'. Vorige week was het erg leuk dat ik mijn neef Constant, daar aan tafel zag zitten met een verhaal over Neil Young, waarvan hij niet alleen grote fan is, maar ook bevriend mee is. Hoe hij bij Neil in de kleedkamer kwam en hoe verrast hij was dat Neil speciaal een song voor hem ging zingen. Het zit dus in de familie, om zo 'close' te zijn met je idiool. Hier kun je het leuke interview nog eens bekijken. http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/id/VARA/serie/VARA_101163355/VARA_101163606/bb.20080219.asf?start=0:0:867.3&end=0:0:1411.7
Ik ben niet altijd in de gelegenheid om De Wereld Draait Door te zien, maar toen ik muziek van Neil Young hoorde ben ik toch naar de tv gaan kijken. Ik heb er dus een stukje van meegekregen. Het was dus jouw neef die daar aan tafel zat! Roos het zit in de familie!! Ik heb het fragment bekeken en Constant spreekt net zo enthousiast als jij altijd over Paul spreekt. Maarten is al tientallen jaren op OOR geabonneerd, we hebben hele jaargangen ingebonden in de kast staan. De naam Constant Meijers is dus erg bekend voor ons Ik heb een paar weken geleden het abonnement opgezegd; het blad is vorig jaar totaal veranderd en past niet meer bij Maarten zijn muziekstijl. De muziek van Neil Young vind ik ook erg goed. Daarbij is hij ook nog maatschappij kritisch bezig. Daar kan ik me ook helemaal in vinden.
Dat is weer heel frappant. Jullie tientallen jaargangen van OOR hebben en mijn neef kennen. Ook wij vinden Neil een goede zanger. Zijn muziek en die van Crosby, Still, Nash & Young zijn dan ook bij ons in de verzameling te vinden. Inderdaad kon ik helemaal met Constant meevoelen hoe dat allemaal in zijn werk ging met zijn idool. Het zit dus vast in de genen!!!
-
Hier een erg leuk video-interview van Paul na de ontvangst van zijn Award. Aan het eind wordt hem gevraagd of hij dit jaar nog gaat touren? Paul zijn antwoord is:"Maybe later in the year'! That would be something!! http://www.brits.co.uk/media/video/812/
-
Dit vond ik wel een verbazend bericht. Zingende winkelier moet muziekrechten betalen. De 50-jarige Mark Neves is eigenaar van een broodjeszaak in de Engelse stad Burton en tijdens het bedienen van zijn klanten zingt hij vaak uit volle borst. Maar dat is nu afgelopen want van de PRS (Performing Rights Society ), de Engelse variant van de Nederlandse Buma/Stemra, die de belangen van componisten, tekstdichters en muziekuitgevers behartigt, moet hij er mee ophouden.
-
Brits Award Paul McCartney Voormalige Beatle Sir Paul McCartney kreeg tijdens de ceremonie woensdagavond in Londen een speciale prijs voor zijn oeuvre in de muziekwereld. McCartney gaf ook een optreden tijdens de uitreiking. Hij speelde een medley van bekende popliedjes, waaronder Live and Let Die en de Beatles-hit Hey Jude. Hier hebben we dan weer een erg leuk radio-interview van: < http://www.bbc.co.uk/mediaselector/check/player/nol/newsid_7250000/newsid_7250500?redirect=7250521.stm&news=1&bbram=1&bbwm=1&nbram=1&nbwm=1&asb=1 >
-
Roos:
Dit vond ik wel een verbazend bericht. Zingende winkelier moet muziekrechten betalen. De 50-jarige Mark Neves is eigenaar van een broodjeszaak in de Engelse stad Burton en tijdens het bedienen van zijn klanten zingt hij vaak uit volle borst. Maar dat is nu afgelopen want van de PRS (Performing Rights Society ), de Engelse variant van de Nederlandse Buma/Stemra, die de belangen van componisten, tekstdichters en muziekuitgevers behartigt, moet hij er mee ophouden.
Mogen we dan zonder te betalen niet meer onder de douche zingen, of onder het poetsen, of in de auto lekker meebrullen met de muziek Ik vraag me af of men niet erg overdrijft door deze man auteursrechten te laten betalen
-
Mieke:
Roos:
Dit vond ik wel een verbazend bericht. Zingende winkelier moet muziekrechten betalen. De 50-jarige Mark Neves is eigenaar van een broodjeszaak in de Engelse stad Burton en tijdens het bedienen van zijn klanten zingt hij vaak uit volle borst. Maar dat is nu afgelopen want van de PRS (Performing Rights Society ), de Engelse variant van de Nederlandse Buma/Stemra, die de belangen van componisten, tekstdichters en muziekuitgevers behartigt, moet hij er mee ophouden.
Mogen we dan zonder te betalen niet meer onder de douche zingen, of onder het poetsen, of in de auto lekker meebrullen met de muziek Ik vraag me af of men niet erg overdrijft door deze man auteursrechten te laten betalen
Ze weten altijd weer iets te verzinnen, waar je voor kan betalen. Is het niet hier dan is het wel daar. Ik zou wel eens willen weten of dit ook zo in de wet is opgenomen, want dit is natuurlijk erg overdreven. En als het echt niet mag zou ik, als ik die Mark was, de klanten vragen om voor hem te zingen.
-
Dit is weer zo erg leuk. Op de nieuwe DVD Ecce Cor Meum ben ik te zien. Opnieuw samen met Paul op een DVD. Oh, wat ben ik weer trots.
-
Roos:
Dit is weer zo erg leuk. Op de nieuwe DVD Ecce Cor Meum ben ik te zien. Opnieuw samen met Paul op een DVD. Oh, wat ben ik weer trots.
Ik heb de dvd besteld dus ik zou die binnenkort in de brievenbus moeten vinden Ik ben benieuwd Roos!
-
vlivantje:
Roos:
Dit is weer zo erg leuk. Op de nieuwe DVD Ecce Cor Meum ben ik te zien. Opnieuw samen met Paul op een DVD. Oh, wat ben ik weer trots.
Ik heb de dvd besteld dus ik zou die binnenkort in de brievenbus moeten vinden Ik ben benieuwd Roos!
Ik heb jou er nog niet op ontdekt. Paul wel. Erg mooi om weer terug te zien.
-
Roos:
vlivantje:
Roos:
Dit is weer zo erg leuk. Op de nieuwe DVD Ecce Cor Meum ben ik te zien. Opnieuw samen met Paul op een DVD. Oh, wat ben ik weer trots.
Ik heb de dvd besteld dus ik zou die binnenkort in de brievenbus moeten vinden Ik ben benieuwd Roos!
Ik heb jou er nog niet op ontdekt. Paul wel. Erg mooi om weer terug te zien.
Ik zat dan ook veel verder weg van het podium dan jij. Ik verwacht ook niet mezelfd op de dvd te zien of zo. Ik ben gewoon blij met deze dvd als herinnering dat ik er ook was!
-
vlivantje:
Roos:
vlivantje:
Roos:
Dit is weer zo erg leuk. Op de nieuwe DVD Ecce Cor Meum ben ik te zien. Opnieuw samen met Paul op een DVD. Oh, wat ben ik weer trots.
Ik heb de dvd besteld dus ik zou die binnenkort in de brievenbus moeten vinden Ik ben benieuwd Roos!
Ik heb jou er nog niet op ontdekt. Paul wel. Erg mooi om weer terug te zien.
Ik zat dan ook veel verder weg van het podium dan jij. Ik verwacht ook niet mezelf op de dvd te zien of zo. Ik ben gewoon blij met deze dvd als herinnering dat ik er ook was!
Dat is ook zo, Evelien. Dat geldt voor mij ook! Alleen voor mij met een extra tintje! Het is voor mij ook een fantastische herinnering en weer een stuk voor de Paul verzameling.
-
Rammelende Egmond-gitaren 29 feb 2008, 03:30 - Eerst maar een van de vele anekdotes uit de rijke historie van de Nederlandse popmuziek. Nadat de broers Tielman per boot vanuit Indonesië waren gearriveerd en zich hadden gevestigd in een pension in Breda, beschikten ze weliswaar over een hoop muzikaal talent, maar helaas slechts over één oude gitaar. Hoe verlekkerd moeten ze hebben gekeken naar de exemplaren die bij de Bredase muziekhandel Spronk stonden te glimmen in de etalage. De eigenaar van de winkel was echter de beroerdste niet. Toen de broers hem hun kunsten hadden gedemonstreerd door het voorspelen van 'Bye Bye Love' van The Everly Brothers, mochten ze de duurste gitaren uit de zaak uitzoeken en op afbetaling meenemen. Volgens de overlevering kozen ze twee grote witte Millers en een donkere Wilson, beide types afkomstig uit de Egmond-fabriek in Eindhoven. In 1957 traden The Tielman Brothers er voor het eerst mee op. "We waren er geweldig blij mee", vertelt Andy Tielman door de telefoon. "Ik weet nog dat we er toen ook in Eindhoven mee hebben opgetreden." Een jaar daarna kwam de single 'Rock Little Baby Of Mine' uit en was de geboorte van de Nederpop een feit. Hoezeer vijftig jaar later de geschiedenis van de Egmond-gitaren nog springlevend is bij de liefhebbers, moge blijken op het internet. Op www.eindhoven-in-beeld.nl werd een foto geplaatst van het jaren '60-bandje John Lamers & Cees and his Skyliners - bekend van o.a. 'Twist a night' en 'No love without twist' - en prompt ontstond discussie naar aanleiding van de bijzondere double neck-gitaren waar twee van de groepsleden op speelden. Iemand schreef dat ze die hadden gekregen van de Eindhovense instrumentenhandel Musica en dat ze waren gemaakt in gitarenfabriek Egmond te Eindhoven, maar hoe het nou zat met die fabriek en wat de relatie was met Musica wist eigenlijk niemand precies. Tenslotte moest Joep Egmond, nazaat van zowel de gitaarbouwer als de instrumentenverkoper, eraan te pas komen om uitsluitsel te verschaffen. Het zat als volgt, bevestigt de in Son woonachtige, 55-jarige Joep. Uilke Egmond, zijn grootvader, werkte als stationschef bij de NS op verschillende plekken in het land. Zijn laatste standplaats was Valkenswaard. In zijn vrije tijd was hij violist en gaf hij les in vioolspelen. Na zijn pensioen maakte hij van zijn hobby zijn nieuwe beroep, in Eindhoven, waar zijn meeste leerlingen vandaan kwamen. Zijn muziekschooltje aan de Binnenwiertzstraat werd tevens het winkeltje Musica toen hij besloot tot de in- en verkoop van violen. We schrijven dan 1932 of daaromtrent. Uilke had vier zonen en een dochter. De oudste zoon, Gerard, was kapitein bij de Holland-Amerika Lijn, maar toen de oorlog uitbrak en het daarmee was afgelopen, zocht hij ander emplooi. Hij constateerde in de oorlogsjaren een groot gebrek aan muziekinstrumenten en begon behalve piano's te reviseren ook gitaren te fabriceren. Dat gebeurde met de hand in een schuurtje in de Gestelsestraat, daarna in de Frankrijkstraat en ook nog even in Aalst-Waalre. Twee of drie keer, daar wil Joep vanaf zijn, brandde het zaakje tot de grond toe af, telkens door dezelfde oorzaak: een vonkje in de afzuiginstallatie van de spuiterij. De branden ten spijt ging het met de gitarenmakerij zo goed dat de drie broers van Gerard successievelijk aanhaakten en er in 1961 een heuse fabriek werd gesticht in Best. Iedereen begon ineens een bandje, herinnert Joep zich. Hij en de andere zonen van Jaap speelden in maar liefst drie groepen. "Uit elke garage kwam herrie in die tijd. En allemaal wilden ze gitaren." Omdat de meeste beginnende muzikanten geen rooie rotcent te besteden hadden, de dollar torenhoog stond waardoor Amerikaanse gitaren onbetaalbaar waren, namen ze massaal hun toevlucht tot de goedkope Egmond. Op het hoogtepunt werden in Best 800 gitaren per dag gemaakt door 200 man personeel en was het de grootste gitarenfabriek van Europa. Voor het merendeel werden ze geëxporteerd, maar ook in eigen land werden ze bij bosjes verkocht, zoals in muziekwinkel Musica in Eindhoven die al die tijd was blijven bestaan. "Mensen stonden in rijen voor de deur als een nieuwe zending gitaren aankwam. Papier zat aan de instrumenten vast omdat de verf nog nat was toen ze waren ingepakt", aldus Joep. Op de verkoopfolders van Egmond, waarvan hij er nog een heeft bewaard, staan tientallen types. Joep moet bekennen dat er veel werden nagemaakt van beroemde merken als Gibson en Fender. "Je had al een Fender Stratocaster-lookalike voor 70 tot 80 gulden." De modellen droegen namen als Toledo - een akoestisch model, maar er kon altijd een element worden opgezet waardoor het 'elektrisch' werd - Double Six, Thunder en Bonanza. "Een van de bekendste was de Lucky Seven. Daar dweepte iedereen mee, omdat hij in hele hippe kleuren was gespoten." Maar met succes kan het snel bergafwaarts gaan. Voornamelijk door concurrentie vanuit Japan, kreeg Egmond het zwaar te verduren. Een overname door een Amerikaans bedrijf mocht niet baten. Aan het eind werden alleen in een sociale werkplaats in Boxtel nog gitaren gemaakt, maar in 1976 was het helemaal voorbij. Jaap had het verval al zien aankomen en zich teruggetrokken in de muziekwinkel van Musica. Daar pionierde hij nog wel met gitaren. Samen met bassist Jan Mol van The Ramblers ontwikkelde hij een 'orgelgitaar', maar tot meer dan één proefexemplaar is het nooit gekomen. Uiteindelijk liep het ook met de muziekwinkel minder goed af. Joep was bezig de zaak om te vormen tot webwinkel, toen hij werd gedupeerd door een creditcardbende en de handel moest sluiten. Zoals al opgemerkt leeft op internet de herinnering aan Egmond intussen voort. "Nostalgie", meent Joep, "waaruit ook de revival van oude muzikanten en de wederopstanding van voormalige groupies verklaarbaar is. Het was gewoon een prachtige tijd waar veel mensen naar terugverlangen." Beroemde muzikanten uit Nederland zoals Peter Koelewijn en The Blue Diamonds, maar ook de wereldsterren Paul McCartney en George Harrison van The Beatles op een Egmond zijn begonnen. Die van Harrison, die hij in 1956 op zijn dertiende verjaardag van zijn vader had gekregen, werd nog niet zo lang geleden op een veiling in Londen voor 4 ton verkocht. Joep kan niet goed velen dat beroemdheden als McCartney zich achteraf schamper uitlieten over hun Egmond. Dat ze krom trokken en er slecht geluid uit kwam bijvoorbeeld. "Iedereen kon een Egmond-gitaar betalen. Dat was het succes van het merk. Fenders waren tien keer zo duur. De mensen kregen gewoon veel waar voor weinig geld. Eigenlijk zouden ze er trots op moeten zijn." De fabriek had ook kwalitatief heel goede modellen, verzekert Joep. "Trini Lopez speelde op een semi-akoestische jazzgitaar van Egmond. Die was echt top. Maar daar werden er natuurlijk niet veel van verkocht omdat ze meer kostten." Andy Tielman doet in elk geval niet mee aan het afkraken van de Egmond-gitaren. "We hebben er heel fijn op gespeeld. Dat vergeet ik nooit. Ook de versterkers - die maakte Egmond óók, naast allerlei muziekaccessoires, red. - waren goed. Voor ons was Egmond briljant." The Tielman Brothers hebben overigens niet lang op Egmond-gitaren gespeeld. "Een jaar", schat Andy. "Toen we in Brussel optraden brak er brand uit en gingen onze gitaren verloren."
-
hadie Roos... ik moet het stuk nog lezen, maar 2 dingen vallen me op, waar ik toch even iets op wil zeggen...ja...voor ik de inhoud ken...lekker bevooroordeeld..ik mag..haha. euhm... 1. Rammelende Egmond Gitaren? Hoe kan het in hemelsnaam mogelijk zijn dat een gitaar met de naam Egmond rammelt? : Dat geloof ik dus bij voorbaat al niet 2. Voor ons was Egmond briljant. Kijk, hier kan ik me wel in vinden
-
HoneyPie59:
hadie Roos... ik moet het stuk nog lezen, maar 2 dingen vallen me op, waar ik toch even iets op wil zeggen...ja...voor ik de inhoud ken...lekker bevooroordeeld..ik mag..haha. euhm... 1. Rammelende Egmond Gitaren? Hoe kan het in hemelsnaam mogelijk zijn dat een gitaar met de naam Egmond rammelt? : Dat geloof ik dus bij voorbaat al niet 2. Voor ons was Egmond briljant. Kijk, hier kan ik me wel in vinden
Gelukkig stond er "rammelende' en geen "gammele"!!!!!
-
Vandaag weer eens lekker zitten kijken & luisteren naar Paul. De DVD van het optreden in het Olympia in Parijs is ook erg leuk. Zeker als Paul Frans spreekt! Ook het interview met Paul zo groot in beeld is voor deze fan elke keer weer heerlijk om te zien.